Så här fungerar vikt och övervikt, del 2

Så här fungerar vikt och övervikt, del 2
augusti 5, 2018 Carl-Magnus Broden

Hej igen alla! Dags för mer om övervikt, bantning och viktfysiologi. Först en kort summering av del 1 i viktskolan, från förra veckan:

1 -det är vårt moderna, bekväma samhälle som generellt ligger bakom våra överviktsproblem, och numera är >50% av vuxna svenskar överviktiga (BMI >25).

2 -en kort period efter viktuppgång är den ökade vikten något man själv kan banta bort, utan att kroppen försvarar sig. Denna övervikt är hormonellt ännu ej etablerad. (Om man vill få bort nytillkomna trivselkilon nu efter semestern bör man alltså faktiskt skynda sig att göra något, inte skjuta upp det!)

3 -efter den periodens slut har kroppen vant sig vid den nya, högre vikten rent biologiskt och hormonellt. Då kommer kroppen att börja försvara sig om man bantar/svälter och går ner i vikt -övervikten är nu hormonellt etablerad, eller kronisk om man så vill.

Bantning vs. kroppens försvar

Bantning i alla dess former är fortsatt sjukvårdens och samhällets populäraste metod för att bekämpa övervikt -man äter med flit färre kalorier per dag än vad kroppen egentligen behöver. Dieterna fungerar initialt -så länge man håller på och strikt följer dem brukar  3-5-10 kg försvinna. Men eftersom långt över 90% av all övervikt är hormonellt etablerad enligt ovan, så kommer man att kämpa i tilltagande motvind –kroppen försvarar sig. Bilden ovan visar exempel på hur komplext detta försvar är: hjärnan utsätts för ett flertal signalsubstanser som ökar aptiten (neuropeptid Y, ghrelin, kortisol till vänster i bild), samtidigt som mättnadssignalerna dras ned (peptid YY, leptin, cholecystokinin till höger i bild) och basförbränningen i kroppen går ner. Resultat: förr eller senare vinner kroppen matchen (hjärnan lyder signalerna), man går upp alla kilona igen och mer därtill.

Missförstånd!

När man alltså gjort ett seriöst bantningsförsök, gått ner 10 kg, och sedan 6 månader senare gått upp 15 kg så är detta ren biologi -mekanismerna på bilden har slagit till. Tyvärr drar oftast både den överviktige själv, dess omgivning och vårdgivare helt fel slutsatser av detta: man stämplar den misslyckade viktnedgången som orsakad av bristande karaktär, sockerberoende, matmissbruk, ”psykiskt” osv. -när det egentligen är den ineffektiva metoden bantning man borde skylla problemet på. Det som var val av fel behandlingsmetod till fel patient (bantning/svält till hormonellt etablerad kronisk övervikt) tolkas istället som bevis på fördomen ”fet och lat och dum”. Detta är ett katastrofalt orättvist skuldbeläggande av alla överviktiga (Ni alla: Sträck på er. Ni är normala! Misslyckad bantning säger mer om bantningen än om er!) och leder dessutom till att bantningsindustrin tillåts fortsätta göra goda affärer trots bevisat ineffektiva metoder -kunden kommer ju alltid tillbaka…

Acceptera eller operera

Vad har man för val om man inser att ens övervikt är just kronisk och omöjlig att banta bort? Jo man kan överväga överviktskirurgi -mer om operationer i kommande bloggavsnitt. Men om man inte kan eller vill opereras då? Ja, på sikt kan vi hoppas på stöd av läkemedel som motverkar kroppens svältförsvar. Ett par preparat har kommit (Saxenda och Mysimba) men får inte subvention i nuläget och blir då inget alternativ tyvärr. Verkligt effektiva preparat dröjer sannolikt många år till. Kvarstår gör då att acceptera läget och byta fokus: lev så sunt du kan men fokusera inte längre på viktnedgång. Det finns en utmärkt term för detta som används utomlands -dr Sharmas ”Best weight” (dr Sharma är verksam i Edmonton, Canada. Läs mer här).

Best Weight -din Bästa Vikt

Citat: ”A patient’s best weight is … whatever weight they achieve while living the healthiest lifestyle they can truly enjoy. There comes a point when a person cannot eat less or exercise more and still like their life. The weight they attain while still liking their life is thus their “best” weight, as without the addition of pharmacotherapy or a surgical intervention, no further weight loss will be possible.” -dr Sharma.

Alltså: lev så sunt du kan (ät regelbundet, träna, mindre stress -mer sömn, tänk på alkohol och rökning, unna dig något när du själv vill) -men bara på ett sätt som du verkligen tycker om! Vikten du råkar få genom att alltid leva så är en bieffekt av livsstilen du gillar (inte målet med den) och blir då din Bästa Vikt. Om detta i praktiken innebär en lägre vikt än din nuvarande kommer att bestämmas av just din viktfysiologi ovan -men det kommer att vara en livsstil som du mår så bra som möjligt av. (Exempel på hur sjukvården kan arbeta med detta finner du här, från vårt studiebesök på klinik i Vancouver, Canada.)

I kommande avsnitt kommer vi att djupdyka i överviktsoperationerna, men även diskutera samhällets och sjukvårdens roll (och ibland skuld!) i problematiken, samt göra en framtidsspaning. Häng med!

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*